Dia - Bio - Racio - Bezlepek

Kde nás najdete?
Starostrašnická 38
Praha 10
Tel: 274 810 038
Otevírací doba

Bulgur

Pšeničný bulgur

Bulgur je předvařená a nalámaná forma celozrnné pšenice. Za tímto účelem je pšenice na výrobní lince vyprána, usušená, rozdrcená na menší částice a následně rozdělená na sítech podle velikosti částic na jednotlivé frakce. Výsledné frakce vykazují při kuchařském využití v závislosti na velikosti i rozdílné a vlastnosti i texturu pokrmu. Každopádně je výsledkem této úpravy výživný a z hlediska použití všestranný pšeničný produkt, s příjemnou oříškovou chutí a dlouhou skladovací dobou.

Na rozdíl od jednoduše drcené pšenice (šrotu), je bulgur již předvařený, což usnadňuje jeho kuchyňské využívání, neboť vyžaduje buď minimální, nebo vůbec žádnou tepelnou úpravu. Často stačí pouhé nabobtnání ve vodě a pak může být ihned smíchám s dalšími surovinami na pokrmy nevyžadující další tepelné zpracování.

Je vhodný do stejných receptů, kde je pro nás obvyklá rýže nebo kus-kus. Nejznámnějším je jeho uplatnění v libanonském salátu "tabouli". Dále je vhodný do zeleninových nebo masových jídel (pilafů, falafel, kibbeh), v české kuchyni jej lze přidávat do nádivek, karbanátků, polévek, pekařských výrobků, dušenin a jako přílohu k masům aj. Představuje ideální surovinu pro vegetariánské pokrmy, je lehce stravitelný a má příznivé nutriční složení (vysoký obsah vlákniny, vitamínů, minerálů a nízký obsah tuku).


Recepty:

Kuřecí kari bulgur

Bulgur trhanka

Ingredience: 30 g másla, 500 g kuřecích prsíček nakrájených na nudličky, sůl, mletý pepř, 1 velká nakrájená cibule, 2 stroužky česneku, kari koření (šafrán), 150 g špaldového bulguru, 400 ml vody (bujonu), 400 g čerstvých oloupaných (nebo konzervovaných) nakrájených rajčat, 300 g růžiček květáku, 60 g rozinek, 100 g mraženého hrášku, 150 g bílého jogurtu.

Postup přípravy: Kuřecí maso opékáme na másle asi 5 minut na slabém ohni až do mírného zhnědnutí. Vytáhneme jej na talíř, dochutíme solí a pepřem. Na zbylém másle osmahneme cibuli, česnek, přidáme kari (i šafrán), bulgur, vývar, rajčata, květák, rozinky a pomalu přivedeme do varu. Pod pokličkou dusíme 15 minut, občas zamícháme. Přidáme kuřecí maso, hrášek a opět přivedeme k varu. Pod pokličkou pak dusíme všechno ještě kolem 10 minut. Podáváme s čerstvým jablečným kompotem. Dusíme do měkka, ochutíme citrónovou šťávou, skořicí a případně osladíme. Stejným způsobem můžeme připravit i jiné ovoce vhodné jako součást přílohy.

Tabouli - libanonský salát # 1

Ingredience: 500 g petrželky (aspoň 2 svazečky, jemně nasekat), 8 rajčat, 1 cibule, 4 lžíce olivového oleje, 4 lžíce šťávy z citrónu, 5 lžic drcené pšenice bulguru, sůl, pepř, 1 lžička suché nebo zelené máty.

Postup přípravy: Nakrájíme na drobné kousky petrželku a dáme do mísy.Pak přidáme na malé kostičky nakrájená rajčata, cibuli, drcenou pšenici a osolíme. Přidáme chilli koření, mátu, citrónovou šťávu podle chuti a olivový olej. Vše dobře, ale zlehka, promícháme. Servírujeme nakladené na talíř s hlávkovým salátem, ozdobené měsíčky a na drobnými kostičkami rajčat.

Tabouli - libanonský salát # 2

Ingredience: 125 gr hrubě mleté tvrdé pšenice bulguru, 600 ml vroucí vody, 1 stroužek česneku, rozetřený se solí, 1 lžíce nasekané máty, 1 lžíce nasekané petrželky, 8 černých oliv, bez pecek a rozpůlené, 1 - 2 lžíce citrónové šťávy, 1 červená paprika bez semínek (rozpůlená), 2 lžíce olivového oleje, kůra z poloviny limetky (citrónu), 1 lžíce limetkové šťávy, 3 - 4 jarní cibulky (tence nakrájené), 40 g velkých solených arašídů nebo kešu oříšků, 60 - 90 g tvrdého sýra (gruyére), sůl a pepř, snítky máta na ozdobení, Příloha: teplý arabský chléb.

Postup přípravy: Hrubě drcenou pšenici obilí (burgur) nasypeme do misky a zalijeme vroucí vodou sahající asi tak 2,5 cm nad povrch. Necháme bobtnat jednu hodinu, až se voda téměř vstřebá. Zatím opečeme na grilu (nebo na hořáku) a pak oloupáme papriky a nakrájíme je na úzké proužky. V misce šleháme olej s česnekem, kůrou a šťávou z citrónu, až se hmota propojí. Přidáme 4,5 lžičky této směsi k proužkům oloupané papriky a zamícháme. Pšenici scedíme, okapeme, vložíme do misky, přidáme nasekané bylinky, cibulky, olivy, arašidy nebo kešu oříšky a také promícháme. Do zbylé zálivky přidáme citrónovou šťávu a zlehka zamícháme do směsi se pšenicí. Salát naklademe na dva talíře, kam položíme také sýr nakrájený na tenké proužky a smíchaný s paprikami. Lžíci této směsi dáme na stranu talíře k pšeničnému salátu a ozdobíme vše lístky máty.

Bulgur s houbami

Ingredience: 150 g špaldového bulguru, 400 ml vody (bujónu), 4 lžíce oleje, 2 cibule, zelená petrželka, bazalka, (zelená cibulová nať), 12-bylinná kuřenící směs (bioprodukt) nebo vegeta, 300 g jedlých hub, 100 g nakrájeného celeru, 1 středně velká mrkev nakrájená na menší tenké plátky, 2 stroužky rozetřeného česneku, 1 čerstvá paprika nakrájená na nudličky

Postup přípravy: Houby nakrájíme na tenčí plátky a osmahneme na oleji. Přidáme cibuli, celer, mrkev, česnek, podlijeme trochou vody a dusíme 15 minut. Pak přidáme bulgur, zalijeme 400 ml vývaru a společně dusíme ješte 15 minut. Nakonec přidáme nakrájenou petrželku a bazalku. Dochutíme kořením, případně vmícháme smetanu. Posypané sýrem podáváme s bílým a červeným zelným salátem.

Bulgur se zeleninou

Ingredience: 150 g špaldového bulguru, 400 ml vody (bujónu), 2-3 lžíce oleje, 2 cibule, zelená petrželka, bazalka, (zelená cibulová nať), 12-bylinná kořenící směs (bioprodukt) nebo vegeta, 100 g na nudličky nakrájené kapusty, 1 nastrouhaná mrkev, 100 g zeleného hrášku, 100 g kukuřice (mražené, nebo v plechovce), pepř.

Postup přípravy: Na širokou pánev dáme olej, zpěníme 1 cibuli, přidáme bulgur, vodu a koření, sůl. Za občasného míchání vaříme přikryté cca 10-15 minut, přidáme petrželku, bazalku a necháme trochu vychladit. Na oleji osmahneme další cibuli, přidáme kapustu a chvíli podusíme. Trochu podlijeme vodou nebo vývarem, přidáme hrášek a kukuřici, dobře promícháme a spojíme s bulgurem. Ochutíme petrželkou. Podáváme jako hlavní jídlo posypané sýrem a polité kečupem.

Bulgur se zelím

Ingredience: 150 g špaldového bulguru, 400 ml vody (bujónu), 4 lžíce oleje, 2 cibule, zelená petrželka, bazalka, (čerstvá cibulová nať), sůl nebo vegeta, 1 menší zelí nastrouhané na větším struhadle.

Postup přípravy: Na široké pánvi osmahneme cibuli, přidáme zelí, osolíme a na malém ohni a bez přidání vody restujeme do křupava (cca 20 minut). Přidáme bulgur, zalijeme vývarem a ještě společně dusíme 15 minut. Pak přidáme nasekanou petrželku, bazalku, promícháme a přikryté poklicí necháme stát 10-15 minut. Podáváme s libovolnou zeleninovou oblohou, salátem, lehkou omáčkou (jogurtová, bylinková, sýrová aj.) Je to velice chutná a lehká večeře, nebo vhodná nádivka do zapékané i čerstvé zeleniny (paprikové lusky, rajčata, cibule, cuketa).

Jemné bulgurové knedlíčky

Ingredience: 150 g bulguru, 5 g sušené bramborové kaše (3 vařené brambory), 400 ml mléka, 1 lžíce másla, sůl, 2 lžíce pšeničné mouky, 2 vejce, 1 svazek bazalky.

Postup přípravy: Bulgur dáme na širokou pánev, zalijeme osoleným mlékem, na mírném ohni vaříme 10 minut. Po odstavení z ohně necháme ještě pod poklicí stát cca 5-10 minut. Pak přidáme máslo a necháme odkryté vychladnout. Do vychladnutého přidáme žloutky, bramborovou kaši, usekanou bazalku nebo petrželku (nepoužíváme ji pokud chceme připravit knedlíčky na sladko), pšeničnou mouku a dobře promícháme. Z bílku ušleháme sníh a pomalu ho zapracujeme do těsta. Rukama namočenýma do studené vody vytvarujeme malé knedlíčky, které vaříme v osolené vodě. Pokud se knedlíčky rozvařují, těsto zahustíme moukou. Když knedlíčky vyplavou na povrch, ještě je chvíli povaříme, opatrně vybereme na mísu, přidáme kousek másla (nebo zakapeme olejem) a promícháme. Knedlíčky mužeme podávat s masem, zeleninou, omáčkami, zdobíme bazalkou. Rovněž je možné připravit knedlíčky na sladko s ořechy, mákem, tvarohem a pod. (uvařené a omaštěné knedlíčky zasypeme cukrem, přidáme ořechy, nebo jiné z uvedených surovin a podáváme; možné je i plnění ovocem).

Míchaný ovocný salát s bulgurem

Ingredience: 150 g bulguru, 400 ml mléka nebo vody, 1 lžíce másla (oleje), sůl, jakékoli různé druhy ovoce: 2 banány, 2 pomeranče (mandarinky), 1 jablko, 2 kiwi, 1 hrozen vína, směs sušeného ovoce (rozinky) a oříšku, citrónová šťáva, cukr, 1 smetana ke šlehání (nebo její náhražky).

Postup přípravy: Bulgur dáme na širokou pánev, zalijeme osoleným mlékem, přidáme lžíci cukru a máslo. Na mírném ohni vaříme 10 minut, vypneme plamen a cca 5-10 minut necháme ještě přikryté. Pak dobře promícháme a odkryté necháme vychladnout. Ovoce nakrájíme na kostky (plátky), zakapeme citrónovou šťávou, přidáme rozinky a oříšky (nebo neslanou směs), bulgur a dobře promícháme. Šlehačku vyšleháme, osladíme a zamícháme do ovoce (mužeme ji vynechat, nebo použít bílý jogurt). Při podávání posypeme mandlovými vločkami nebo sekanými oříšky a ozdobíme jemně nakrájeným kiwi.

Špaldová rýže

Ingredience: 150 g špaldového kernota, 60 g rýže, 1 cibule, olej, sůl (vegeta), masový (zeleninový) vývar.

Postup přípravy: Špaldové kroupy odděleně uvaříme. Na rozpáleném oleji osmahneme cibuli, přidáme rýži, kroupy, zalijeme vodou nebo vývarem a pomalu dusíme na měkko. Do hotového zamícháme nakrájenou petrželku nebo pažitku.

Špaldový falafel s kapucínem

Ingredience: 150 g špaldového bulguru, 1 velká oloupaná cibule rozkrájená na větší kousky, 2 stroužky česneku, 15 g čerstvé petrželky, mletý kmín a koriandr, 1/4 lžičky prášku do pečiva, sůl, pepř, 200 g uvařeného loupaného hrachu kapucín, 1 rozšlehané vejce, 60 g strouhanky, olej.

Postup přípravy: Bulgur nasypeme do mísy a zalijeme studenou vodou. Necháme 20 minut nasáknout, pak opatrně slijeme. Cibuli, česnek, petrželku, kmín a mletý koriandr rozmixujeme na hladko. Přidáme pepř, uvařený a umletý (rozmixovaný) hrách kapucín a vypracujeme do hladkého těsta. Přidáme vejce, strouhanku, bulgur a promícháme. Ze směsi mokrými rukama formujeme malé kulaté placičky, které po každé straně opékáme na oleji. Podáváme s brambory, bramborovou kaší, zeleninovým salátem, nebo se špenátovým či jiným zeleninovým krémem a chlebem.

Telecí řízek plněný špaldovým bulgurem s přílohou špaldové rýže

Ingredience: 80 g špaldového bulguru, 200 ml vody, 1-2 lžíce oleje, 2 cibule, zelená petrželka, bazalka, (čerstvá cibulová nať), 12-bylinná kořenící směs (nebo vegeta), 4 plátky větších telecích (kuřecích, krůtích) řízků (tloušťka 1 cm), 2 vejce, strouhanka, pepř, sůl (vegeta), olej, 2 cibule, 100 g žampiónů (nebo jiných hub, možno použít i sušené), masový (zeleninový) vývar, 50 g másla.

Postup přípravy: Na širokou pánev dáme olej, zpěníme cibuli, přidáme bulgur, vodu a koření nebo sůl. Za občasného míchání vaříme přikryté cca 10-15 minut, přidáme nakrájenou papriku, petrželku, bazalku a necháme trochu vychladit. Zapékací mísu vytřeme olejem a rovnoměrně rozložíme nakrájené žampiony, cibuli, okořeníme pepřem a vegetou. Plátky masa osolíme, opepříme, složíme na půlku, jednu stranu uzavřeme párátky tak, aby nám vznikla kapsa s jedním otvorem. Telecí plátky naplníme připraveným bulgurem a otvor uzavřeme opět párátkem (nebo sklepneme kladívkem). Naplněné řízky obalíme ve strouhance namáčíme je v rozkvedlaných vajíčkách a klademe na rozpálený olej. Po obou stranách opečeme, ukládáme na vrstvu žampiónů a cibule, zalijeme vývarem (vodou), podle potřeby osolíme. Na povrch dáme plátky másla a z počátku pomalu zapékáme po obou stranách. Dopečeme při vyšší teplotě. Hotové řízky obložíme žampiony a podáváme se špaldovou rýží politou šťávou z masa.

Křupavý cizrnový salát

Ingredience: 200 g bulguru, 50 g piniových oříšků, středně velký pórek (najemno nakrájený), 3 lžíce extra panenského olivového oleje, šťávu ze 2 citronů, 50 g rozinek, 300 g konzervované nebo předem uvařené cizrny, 4 lžíce čerstvých, najemno nasekaných bylinek (petrželka, pažitka, libečekm koriandrové lístky), sůl, pepř, barevná zelenina na ozdobu.

Postup přípravy: Bulgur uvařte podle návodu na obalu a nechte vychladnout. Piniové oříšky opražte na pánvi na sucho, až zezlátnou a začnou vonět. Všechny ingredience smíchejte v salátové míse, ochutnejte a případně ještě dolaďte kořením. Podávejte ozdobené jemně nakrájenou zeleninou.

Kibbeh - národní pokrm z Lebanonu

Ingredience: 120g Bulgur pšenice, 450g na jemno umletého libového jehněčího, nebo hovězího (není tak tradiční), 1 velká cibule nastrouhaná, 1 lžíce rozpuštěného másla, sůl a pepř, rýže na podávání. Náplň (2 lžíce oleje, 1 cibule na jemno posekaná, 220g mletého jehněčího, nebo telecí masa, 50g piniových semínek, 1/2 lžičky mletého nového koření), Jogurtový dip (600ml přírozeného jogurtu v řeckém stylu, 2-3 stroužky česneku (utřené), 1-2 lžíce čerstvě posekané máty).

Postup přípravy: Předehřát troubu na 190°C. Propláchnout Bulgur na sítě a dobře jej vymačkat z tekutiny. Smíchat mleté maso, cibuli, sůl a pepř. Pořádně směs propracovat na hustou pastu a přidat Bulgur pšenici. Připravit náplň. Rozehřát olej na pánvi a osmažit na něm cibuli do zlatova. Přidat jehněčí, nebo telecí, stejnoměrně jej osmažit do hněda a potom přidat piniová semínka, sůl, peř a nové koření. Na velkém vymaštěném pekáči rozprostřít polovinu masa s Bulgurem, pokrýt nádivkou a na povrch rozprostřít zbytek masa s Bulgurem. Pořádně vše stisknout dolů. Pokapat Kibbeh máslem a dát do trouby péct na 40-45min., až je povrch hnědý. Mezi tím si připravit jogurtový dip. Smíchat jogurt s česnekem, dát do misky a posypat vše posekanou mátou. Nakrájet upečený Kibbech na čtverce, obdelníky, nebo trojůhelníky (záleží na tvaru pekáče), ozdobit jej mátou a podávat s rýží a jogurtovým dipem.

Zapečené tofu s bulgurem

Ingredience: 200 ml zeleninového vývaru, 100 g bulguru, 2 cibule, 2 stroužky česneku, 2 lžíce citronové šťávy, sůl, bílý pepř, špetka cukru, 4 lžíce olivového oleje, 1 svazek hladké petrželky, 2 rajčata, 500 g špenátu, 200 g tofu, 40 g strouhaného sýra, pečicí papír.

Postup přípravy: Ve vývaru uvaříme bulgur (přibližně 5 minut) a necháme jej vychladnout. Cibuli i česnek nasekáme nadrobno. Smícháme polovinu česneku, citronovou šťávu, sůl, pepř, cukr a 2 lžíce oleje. Petrželku nejemno nesekáme a rajčata nakrájíme na kostičky. Oboje smícháme se zálivkou a nakonec přidáme bulgur. Rozehřejeme další 2 lžíce oleje a orestujeme na něm cibuli a zbylý česnek. Přidáme špenát a podusíme. Tofu nakrájíme na plátky, které rozložíme na pečicí papír. Na tofu dáme špenát a posypeme sýrem. Zapékáme asi 15 minut v předehřáté troubě při střední teplotě. Podáváme s bulgurovým salátem.

Bulgur se sušenými brusinkami

Ingredience: 1 hrnek vody, 1 šálku sušené pšenice bulgur, 1 lžíce sypkého kuřecího bujónu Würzl, 1 lžička másla, 1 šálek sušených brusinek (místo brusinek možno použít sušený ananas a kousky šunky, případně jakékoliv sušené ovoce).

Postup přípravy: Velmi jednoduchá příloha pro 2 osoby, která se hodí zejména ke grilovanému nebo opečenému kuřecímu masu. Nejprve přivedeme vodu v hrnci k varu, poté do ní přidáme pšenici bulgur, bujón a máslo. Zamícháme. Přikryjeme pokličkou a na mírném ohni zvolna vaříme 15 minut. Uvařený bulgur načechráme vidličkou a na závěr do něj jemně vmícháme sušené brusinky.



Zakoupíte v našem obchodě






Tento produkt můžete zakoupit zde.




Zpět

© 2015 Dia - Bio - Racio - Bezlepek | info(zavináč)dia-potraviny.cz